Landa fler samarbeten – De 4 viktigaste knepen för microinfluencers

Hyprlink

Du som micro-influencer har kanske börjat fundera över det här med samarbeten. Kanske har du tack vare ditt engagerade, inspirerande och motiverande innehåll byggt upp en följarskara som gör din kanal till en bra plattform för företag att marknadsföra sin produkt på. Tiden har passerat då man var tvungen att kunna visa upp tiotusentals följare för att vara intressant för samarbeten. I den nya micro-influencereran kan det räcka långt med betydligt lägre siffror, så länge du kan visa upp ett starkt engagemang och personligt varumärke. Tveka inte på ditt eget värde! 

Okej, men hur kommer du egentligen i kontakt med dessa företag? Vi har knepen du behöver för att landa drömsamarbetet!

1. Ge din bio extra omtanke – och glöm inte din email!

Din bio är det första en potentiell samarbetspartner möts av när personen klickar sig in på din Instagramprofil. Det är därför viktigt att din bio framstår både professionell och personlig. Det kan låta som en svår balansgång men det behöver inte vara så krångligt. Det viktigaste är att du ger besökaren en bild av vem du är och vad din Instagram består av. Här nedan kan du se ett exempel från en av våra Hyprs, @anniethelander. Med hjälp av sin biografi lyckas Annie här få fram en del av vem hon är och vad hon är intresserad. Hon avslutar snyggt med sin emailadress och en länk till sin Youtube-kanal. Att länka till sina övriga kanaler är ett bra sätt att visa företag att man är aktiv i sociala medier och ger möjlighet till exponering i fler plattformar än en.

Annie Thelander Instagram Bio

Att skriva ut din emailadress i din biografi kan vara något av det absolut viktigaste. Personer som jobbar för företag som letar efter potentiella influencers att samarbeta med använder sig främst av datorer. Det innebär att du om du inte skriver ut din emailadress kommer tappa en del potentiella samarbeten då personen som hittat ditt konto inte kan kontakta dig. DM på Instagram fungerar nämligen i dagsläget endast i mobilen.

2. Du kan också ta första kontakten

Ibland räcker det inte med att ha nått ett visst antal följare, ha det där perfekta flödet eller skriva en grym bio. På Instagram finns över 700 miljoner konton, det är därmed omöjligt för alla företag att hitta till just din profil. Därför är en viktig del i att lyckas landa samarbeten att själva ta kontakt med intressanta företag. Det kan även vara positivt att själv ta kontakt då du på egen hand kan välja ut vilka företag du vill prata med. Du vet själv bäst vad du känner dig bekväm med att visa upp på din Instagram och vad som passar med den stil och nisch du satt på din profil. 

När du tar kontakt med företag du vill samarbeta med är det viktigt att du gör det på ett professionellt och seriöst sett. Enklast är att skicka ett email, smid ihop en attraktiv rubrik och lyckas sälja in sig själv som ett bra marknadsföringsmedel för företagets tjänst eller produkt i brödtexten. Hur du optimerar ett email till en potentiell samarbetspartner kommer vi gå in djupare på i ett kommande inlägg, håll utkik!

 

elin samarbete

@eelinjohnssonn visar upp ett snyggt samarbete från juniutskicket!

3. Syns, syns och syns igen

Att gilla och kommentera bilder är underskattat. Det är ju trots allt så du syns. Precis som när det kommer till att växa din följarskara, så behöver du även synas för att landa samarbeten. Att gilla och kommentera bilder som är samarbeten från andra influencer gör att företaget i fråga har chans att se dig. Med stor sannolikhet går de in på dessa bilder för att se såväl innehållet som resultatet av deras marknadsföring, därmed har du där en ypperlig chans för dig att synas för dessa företag som redan aktivt arbetar med influencer marketing.

 

Hyprlink

På @eerikaedmans Instagram hittar vi en härlig bild på juniboxen

4. Bli medlem på influencer plattformar som Hyprlink

Ett bra knep som microinfluencer är att bli medlem hos en influencer plattform. Hyprlink är en sådan plattform. VI fungerar som en brygga mellan dig som microinfluencer och företag som vill arbeta med influencer marketing. Som medlem i det peppiga nätverket Hyprlink får du en snygg överaskningsbox hem på posten, fullproppad med samarbeten. Detta ger dig möjlighet att komma i kontakt med de företag som deltagit i det utskick du mottagit. Genom de samarbeten du publicerar i sociala medier kan du också ge andra företag en bild av vad du kan leverera. På så sätt bidrar ett medlemskap hos en influencer plattform som Hyprlink till samarbeten, både direkt genom det utskick du som Hypr tar emot men också genom att ge dig chansen att visa på din ambition och kompetens som influencer. 

Vill du bli en Hypr? Skicka in en intresseanmälan och gör utmaningen här!

About Ebba

Director of Community

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *