Leapfrogs 2018 – våra 3 viktigaste lärdomar

Under sommaren har vi i Team Hyprlink deltagit i Leapfrogs. Ett motiverande och lärorikt program för startups. Vi som älskar pepp och inspiration tackade självklart ja till möjligheten som för oss innebar affärs- och konceptutveckling i kombination med intressanta workshops och spännande föreläsningar. För att sammanfatta sommaren tillsammans med Leapfrogs har vi här lyft fram de tre viktigaste lärdomarna som vi tar med oss från dessa tre månader.

Vikten av market research och marknadsföring

Den första lärdomen handlar om idén och affärsutvecklingen i sig. När du får en idé som du kan grunda ett företag på, då är det första du bör göra att undersöka hur marknaden ser ut. Finns det andra redan etablerade företag som gör samma sak och kanske viktigast av allt, finns det en efterfrågan av den produkt eller tjänst du vill lansera?

Detta steg kan vara avgörande för den framtida framgången för det företag du vill starta. Om konkurrensen är hög eller efterfrågan låg kanske du är i behov av att nischa din produkt eller tjänst ytterligare för att göra den unik och på så sätt skapa en marknad för din idé.

Vidare är den market research du gör i ett tidigt skede viktig i planeringen av de marknadsföringsaktiviteter du vill göra i samband med lansering. Marknadsföringen har en avgörande påverkan på hur väl din idé tas emot av den målgrupp du vill nå. Det är just genom market research som du har möjlighet att lära känna din målgrupp.

Vikten av ett team med kompletterande medlemmar

Något som blev tydligt både av att lyssna till de övriga deltagandes berättelser samt från egna erfarenheter är hur viktigt det är med ett team. Då framförallt teammedlemmarnas egenskaper, ambitioner och intressen. Det är viktigt att som medlemmar av ett team ur ett företagsperspektiv komplettera varandra. 

Kanske är du en person som brinner för att sälja men tycker att marknadsföring är svårt och kanske till och med tråkigt? Kanske är du istället en person som älskar idé- och konceptutveckling men tycker att försäljning känns läskigt? Det gäller då att bilda ett team med personer som tycker om att göra det du har svårt för. På så sätt kan ni komplettera varande och tillsammans arbeta mot framgång.

Vikten av att göra något man brinner för

Den kanske absolut viktigaste lärdomen är att göra något man brinner för. Att driva en startup kräver engagemang, motivation och ambition – tre egenskaper som endast går att hämta hos någon som har en passion för det denne gör. Det hårda arbete och tålamod som ligger bakom framgångar kräver ett brinnande intresse. Det är belöningen av att göra något man tycker är roligt som gör att det känns värt att slita i tuffa perioder.

Självklart går det att göra något man inte tycker är kul genom att förlita sig på andra motivationsfaktorer, men dessa räcker bara så länge. Att verkligen lyckas ta en startup från idé till framgångsrikt företag kräver engagemang och passion, något som bara finns att hitta hos de som älskar det de gör om dagarna.

About Ebba

Director of Community

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *