Hashtags: En värdefull strategi eller onödigt tidsfördriv?

hashtag

Heta diskussioner ekade mellan väggarna på Hyprlink-kontoret förra veckan. Medan jag gnagts av känslan att hashtags numer är passé är Sofia, Hyprlinks egna idéspruta, övertygad om att symbolen som egentligen symboliserar nummer har ett stort värde för den som vill växa på Instagram. Detta ledde till ett intesivt grävande i saken och det vi kom fram till har vi sammanfattat i denna artikel.

Varför känns hashtags passé?

I rollen som Community Manager på Hyprlink rör jag mig mycket på Instagram om dagarna. Scrollandes genom såväl befintliga Hyprs flöden som potentiella Hyprs utmaningsbilder och andra inspirerande konton möter jag dagligen ambitiösa Instagramanvändare som målmedvetet gör sitt yttersta för att växa sitt konto. Det finns vissa saker som känns självklara i arbetet med att skapa en attraktiv Instagramprofil. Du vill att din biografi ska tala om vem du är och du vill ha ett flöde som inspirerar både som helhet och vid närmare titt på enskilda bilder. Balansgången mellan personligt och visuellt vackert är en smal lina att gå på.

Sen har vi det här med exponering. Hur får man egentligen sin Instagrambild att nå ut till nya potentiella följare? Ja, på Instagram finns det egentligen bara ett sätt – genom hashtags.

Hashtag

Det som jag ser som ett problem med hashtags idag är att det finns så otroligt många användare på Instagram och därav en lika stor mängd potentiella användare av hashtags. Om du använder hashtags i syfte att ge din bild exponering, då vill du ju såklart använda hashtags som andra användare faktiskt söker på. Att andra söker på hashtaggen betyder också att andra som vill ge sina bilder exponering kommer att använda sig av samma hashtag. Din bild försvinner då lätt i ett hav av taggar, där du med lite tur kan håva in 10-20 extra likes och kanske 1 eller 2 följare som sedan försvinner eftersom du inte gett dem en så kallad #followback.

När jag gick i högstadiet och började använda mig av Instagram, vi låter året förbli osagt, så var hashtags en helt annan grej. Det gick att använda strategier för hashtags på ett helt annat sätt än vad det gör idag. Förmodligen på grund av att det då inte var lika många användare på sociala medieplattformen som numera finns i de allra flesta mobiltelefoner.

När jag tog upp ämnet med Hyprlink-Sofia tidigare i veckan var hon sabb med att säga emot. “Men Ebba, folk använder ju fortfarande hashtags? Varför skulle man göra det om det inte fungerar?”. Tankarna började då rulla hos mig. Är det här med att hashtags känns passé bara just det, en känsla? Eller finns det faktiskt någon sanning i det?

Fördelar med hashtags

Det finns egentligen två fördelar med hashtags. Först och främst bidrar dem till den text du väljer att lägga till under din bild och kan på så sätt bidra till den känsla du vill förmedla med bilden. Många väljer att lägga till en hashtag som på något vis sammanfattar eller förstärker det som sagts i bildtexten.

En annan fördel är självklart det faktum att en hashtag alltid kommer att ge möjligheten för nya användare att hitta din bild. Utan en hashtag kommer din bild endast att synas för de användare som aktivt väljer att klicka sig in på din profil. Har du tur kanske din bild dyker upp i flödet av rekommenderat innehåll hos potentiella följare. En hashtag kommer alltid att ge chansen för nya användare möjlighet att hitta ditt innehåll och på så sätt skapa möjligheter för dig att växa ditt följarantal, så ja, det finns ett värde i att använda sig av dem.

I försök att hitta data kring hashtags har det visat sig svårt att få tag på undersökningar genomförda efter 2015. Sociala medier, och därmed även de strategier som går att använda på dessa plattformar, utvecklas ständigt och i en hög hastighet. Att titta på undersökningar från flera år tillbaka kan därför anses som missvisande. Det finns flertal guider kring hashtags gjorda för i år, men de grundar sig just på utdaterade undersökningar. Exempelvis utgår många från en Instagramundersökning genomförd 2014 som visade på att en bild med minst en tillhörande hashtag i genomsnitt får 12.6% högre engagemang än en bild utan någon hashtag.

Då den data som finns att tillgå är så pass utdaterad valde vi att involvera våra Hyprs i frågan. Vi la därför upp en poll i vår Instagramstory för att undersöka vad de tycker om ämnet hashtags. Det visade sig att de är lika splittrade som vi. På frågan om ifall hashtags är utdaterade eller värdefulla fick vi resultatet 56% mot 44%, ett tecken på att det här är något som diskuteras av fler än bara oss.

hashtag

Värdefull strategi eller waste of time?

Svaret på den eviga frågan hashtags handlar helt enkelt om engeri. Jag kan erkänna att det finns ett värde i dem. Använder du inte hashtags ger du heller inte möjligheten för dina bilder att få den exponering som finns att hämta genom dem. Men det resultat du idag kan få av hashtags är så pass litet i jämförelse med att använda strategier så som att följa, gilla och kommentera andra användare för att synas. För att lyckas med hashtags krävs det att du lägger tid och energi på att researcha och planera din användning av dem. Det är alltså inte fråga om vare sig hashtags är värdefulla eller inte, det handlar om hur all in du vill gå. Har du inte möjligheten att lägga ner så mycket tid och energi på dina sociala medier som du kanske skulle vilja så finns det ett större värde att hämta i andra typer av strategier på Instagram. Men, sitter du ofta och länge och planerar för hur du ska bygga upp din instagram så kan research och använing av hashtags vara ett bra komplement till din övriga instagramstrategi.

Så, det finns alltså inget rätt eller fel. Men eftersom jag ansåg hashtags som passé får jag anse mig själv besegrad, för det kan ju nu efter en djupdykning inte säga att de är. Så grattis Sofia, du vann vadet.

About Ebba

Director of Community

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *